
Aktuellt, Success stories22.01.25
Snabba svar ger Zeppelin effektiva processer
Aktuellt, Success stories | 22.01.25
Zeppelin har ett ledningssystem som präglas av användarvänlighet och att kunna få snabba svar, med visionen att medarbetarna ska hitta det de söker inom 3 klick eller mindre.
Zeppelin Sverige AB är återförsäljare av Caterpillar Inc. och har över 600 medarbetare utspridda på 14 platser i landet.
Flexibilitet och användarvänlighet
Conny Hansson är Process Manager och Erik Nordgren är QHSE Manager på Zeppelin Sverige AB. Conny och Erik arbetar tillsammans för att företagets processer ska vara så effektiva som möjligt och samtidigt efterleva alla krav som de berörs av. För att säkerställa detta använder de sig av InSight Perform till sitt ledningssystem.
När de påbörjade arbetet kring att införskaffa ett nytt ledningssystem hade de målbilden att hitta ett system som var användarvänligt, flexibelt och givetvis skulle det vara SharePoint-baserat.

”Vi gillade att allt kändes så enkelt i systemet, både att komma i gång i början och att sedan jobba med det kontinuerligt. Ni anpassade installation och implementationen så att det skulle fungera för vår verksamhet när vi hade speciella krav och det uppskattade vi mycket.”
Erik Nordgren, QHSE Manager, Zeppelin Sverige AB.
Engagemang inifrån
För att ledningssystemet ska stämma överens med verkligheten jobbar Conny och Erik väldigt nära verksamheten, de ställer frågor för att få reda på hur det fungerar i organisationen och för att hitta förbättringsmöjligheter.

”Vi träffar våra medarbetare, antingen över teams eller i verkligheten, och frågar dem rakt ut ’Hur gör ni?’ eller ’Vad fungerar bra/mindre bra hos er?’. Sedan säkerställer vi att det är det bästa sättet vi har implementerat, annars kan vi snabbt och smidigt uppdatera våra processer och dokument.”
Conny Hansson, Process Manager, Zeppelin Sverige AB.
En framgångsfaktor till Zeppelins väletablerade ledningssystem är en involverad och engagerad ledning som lägger stor vikt vid användarvänligheten. Zeppelin har byggt upp sitt ledningssystem som gör att det ska gå snabbt och okomplicerat för medarbetarna att hitta det som de eftersöker.
-En av fördelarna i InSight Perform är att det är otroligt enkelt för oss att bygga upp landningssidor och tydliga navigeringselement med Tahoes processverktyg, på så sätt kan vi göra det mer eller mindre ’självspelande’ för våra medarbetare att hitta det de söker, säger Erik.
Förenkling i dokumenthantering och processer
Zeppelin Sverige AB har varit i gång med sitt ledningssystem sedan våren 2024 och upplever en tydlig förenkling i dokumenthanteringen och de interna processerna. Valet att ha en leverantör och en färdig produkt har sina fördelar, exempelvis tillgång till support, kontinuerlig utveckling av funktioner och förbättringar, expertis inom området och en god produktgaranti.
-Vi är supernöjda med Tahoes service och deras förmåga att anpassa sig, säger Erik.
Vill du veta mer om hur du kan få ett välfungerande, användarvänligt och flexibelt ledningssystem? Boka in en demo med oss, så berättar vi mer.
Tillbaka